Børnetema: Skolestart

13.07.23
Starter dit barn snart i skole? Vi har bøgerne, som hjælper til med at gøre det til en god oplevelse

Efter sommerferien er der mange børn, der starter skole. Mange er allerede startet i SFO, inden sommerferien startede. Der er meget man skal vænne sig til, og mens nogle børn glæder sig, så er andre børn lidt utrygge ved alt det ukendte. Både de børn, der glæder sig, og dem, som ikke gør, kan have glæde af at høre om andre børn, der starter i skole. Det er vigtigt at have nogen at kunne spejle sig i - og dét leverer bøgerne. Herunder præsenterer vi et lille udvalg - men vi har mange flere!

Hvis du har brug for hjælp til at finde den helt rigtige bog til dig og dit barn, så spørg børnebibliotekaren på biblioteket. Vi er altid klar til at hjælpe!

Tove Krebs Lange: Max og Bella - skal begynde i skole

Både Max og Bella skal starte i skole snart. De er begge to ret spændte på, hvad der mon skal ske. Måske hjælper det, hvis man øver sig?

Mange børn synes, at det er sjovt at lege skole, inden de starter. Måske kan de allerede skrive deres navn, eller regne lette regnestykker ud? Øv jer ligesom Max og Bella gør.

Karen Vad Bruun: Karen begynder ikke i skole

Karen vil rigtig gerne i skole ligesom de store børn i børnehaven snart skal. Hun prøver at finde ud af, hvad der skal til, før de voksne synes, at hun er klar. Til sidst finder hun dog ud af, at det måske er helt i orden at vente et års tid endnu.

Det er vigtigt at vente til man er skoleklar - dét finder Karen ud af i denne bog. Man kan læse videre om Karen i Karen begynder næsten i skole, hvor Karen starter i SFO, og i Karen begynder endelig i skole, hvor Karen er blevet klar til at være et rigtigt skolebarn.

Man kan med fordel læse alle tre bøger, så de passer med barnets udvikling: lige før de kommer op i storebørnsgruppen i børnehaven, når de skal til at starte SFO og når de skal til at starte i skole. Så kender de Karen, og kan følges med hende.

Det er tre sjove bøger, som fint viser hvordan man stille og roligt bliver klar til skole.

Anna Fiske: Hvordan begynder man i skole?

Her går forfatteren helt praktisk til værks. Det er ikke en historie, men en fagbilledbog om hvad der sker i skolen, hvad man skal lære, hvad man skal huske at have med i skoletasken, og hvad alle de voksne er til for.

Nogle børn vil have bare have ren besked, om hvad det med skolen er for noget. De informationer kan de så hente i Fiskes fine bog, som med sjove tegninger fortæller, hvad man skal vide inden skolestart.

Kim Fupz Aakeson: Vitello begynder i skole

Hvem skulle tro, at Vitello nogensinde blev klar til at gå i skole? Men nu blev det altså tid - og Vitello føler sig mega klar! Spørgsmålet er nok mere, om skolen er klar til ham...

Alle kender Vitello og alle hans vilde idéer. Men selv vilde børn skal starte i skole på et tidspunkt, og hvis I i forvejen elsker Vitello, så kan det være en god vinkel på en skolestartshistorie.

Holder man på samme måde af Villads fra Valby, kan man få samme gode oplevelse ved at læse Villads fra Valby i 0.V, hvor Villads starter i skole. Det går heller ikke stille af sig!

Stig Poulsen: Håndbog for skoleforældre: Din guide til de vigtigste 10 år af dit barns liv (37.36.3)

Det er ikke kun barnet, der skal være klar til skolestart - det skal du også! Denne bog giver rigtig mange gode og fine tips til, hvad der forventes af dig som forældre til et skolebarn, og hvordan du kan hjælpe til med at gøre skolen til den bedst mulige oplevelse for dit barn.

Bogen står i voksenafdelingen, hvor der også står mange andre gode bøger til forældre om skolestart.