Børnebibliotekaren anbefaler: Fantasybøger

21.06.23
Fantasy til børn og unge

Børnebibliotekarerne i Greve læser mange fantasybøger! Du kan altid spørge os efter idéer til hvad du kan læse.

Fantasy for begynderlæsere

Der findes mange fantasybøger til de børn, der kun lige har lært at læse. For eksempel Camilla Wandahls serie om elverpigen Sia, som er venner med en då ved navn Sol (lix 4) eller Lise J. Qvistgaards serie Den gule gift om pigen Lana, som har en magisk ring, der gør, at hun kan tale med dyrene (lix 8) eller Nicole Boyle Rødtnes spændende fantasyserier Horn og Vinger (lix 7) eller Frost & flammer (lix 7)

Spørg børnebibliotekaren om flere fantasybøger for begynderlæsere

Lette fantasybøger

Blandt de mange lette fantasybøger, som vi har, finder du blandt andet Jan Kjær og Merlin P Manns serie Taynikma, som handler om drengen Kotos spændende rejse med en magisk maske. Undervejs møder han blandt andet nomerne, som mange allerede kender fra Jan Kjærs billedbøger. Det er en eventyrlig serie som er halvt bog, halvt tegneserier, så den er lige noget for dem, der har bruge for at hvile øjnene lidt, når de læser.

Camilla Wandahl har skrevet serien Søstre på de syv have om tvillingepigerne Vana og Sam, der er vokset op hver for sig, den ene som rig bypige og den anden som sørøver. Da de endelig finder hinanden finder de ud af, at de er del af et mystisk eventyr om magiske perler, skattekort og pirater.

Spørg børnebibliotekaren om flere lette fantasybøger

Fantasy for større børn

Katja Brandis: Carags forvandling (Woodwalkers)

Carag og hans familie er formskiftere og kan skifte form mellem puma- og menneskeform. Carag er nysgerrig på menneskenes verden, men han ved ikke hvordan han skal færdes i den uden problemer. En dag får han tilbuddet om at komme på den særlig kostskole Clearwater High, hvor der findes andre som ham. Han bliver hurtigt venner med bisondrengen Brandon og egernpigen Holly. Men ikke alt er fryd og gammen på skolen: der er en klike af ulve, som prøver at styre alting, og Carag kommer hurtigt i vejen for dem. Så er det godt at have venner!

Det er en spændende verden, hvor vi møder mange forskellige slags formskiftere. Der er 6 bøger i Woodwalkers-serien, og vi har lige købt spinoff-serien Seawalkers. Bøgerne findes også på eReolengo.dk

Kim Ace: Geminiforbandelsen - En episk fortælling om tis og trolddom (Geminiforbandelsen)

Tag med nørden Rasmus på det vildeste eventyr ind i landet Erytnevia, som er fyldt med monstre, magi og onde borgmestre. Rasmus er en ret almindelig 13-årig, som virkelig bare gerne ville holde op med at tisse i sengen. Helt tilfældigt bliver han sammen med sin nye (og eneste) ven, Xander trukket ind i en magisk verden, hvor de to drenge bliver nødt til at være heltemodige og arbejde sammen for at slippe ud igen.

Der er fuld fart på, og det er både sjovt og spændende at følges med Rasmus!

Dette er første bind i en trilogi, som kan læses fra 8 år

Jessica Townsend: Nevermoor - Morrigan Crows magiske prøvelser  (Nevermoor)

Morrigan Crow bliver reddet fra den visse død, da hun bliver tilbudt optagelse i Det Forunderlige Selskab, som er for folk med særlige magiske kræfter. Morrigan synes nu ikke, at hun kan noget særligt, men hendes mentor Jupiter North er ikke i tvivl: Morrigan kan noget helt særligt! Men først skal hun gennemføre alle prøverne til Selskabet.

Det er en helt forunderlig fortælling med masser af magi og sære væsener. Her er et magisk hotel, hvor værelserne indretter sig efter beboerne, et transportsystem, hvor man bruger paraplyer, og en gigantisk talende kat ved navn Fenestra.

Dette er første bind i Nevermoor-serien, som kan læses fra 10 år

Sebastian de Castell: Spellslinger (Spellslinger)

Kellen fylder snart 16 år, og skal prøven står: præcis hvor stærk en magiker vil han blive? Men Kellen ved det godt. Han kan faktisk ingenting, selvom begge hans forældre - og ikke mindste hans lillesøster - har masser af magi til rådighed. Men hvad Kellen ikke har i magisk talent, har han til gengæld i snuhed. Han er god til at bøje reglerne, snyde og bedrage. Men det er ikke noget, der imponerer nogen, og da især ikke hans far. Til Kellens held kommer den mystiske og ret seje Ferius Parfax til byen på det helt rette tidspunkt, og hun viser Kellen, hvordan han kan bruge de talenter, han rent faktisk har.

Spellslinger-serien er superspændende, og er en unik kombination af western (med spellslingers i stedet for gunslingers) og fantasy. Serien kan læses fra 12 år.

Fantasy for unge

Leigh Bardugo: Grisha - Pigen og mørkningen (Grisha)

Den forældreløse Alina sendes i krig sammen med sin bedste ven, Mal. Under en farlige rejse gennem det magiske og monsterfulde Skyggehav, viser det sig, at Alina har meget stærke magiske kræfter. Nu er spørgsmålet bare, hvad hun skal bruge det til, og hvem hun kan stole på. For alle vil gerne have Alina på sin side, men ikke alle vil det gode.

Grisha er en virkelig spændende og hæsblæsende serie, som endda er blevet filmatiseret. Grisha er kun én serie i Grishaverse, som både indeholder serierne Six of crows og King of scars, men også den eventyrlige samling af fortællinger Tornenes sprog. Serierne kan læses fra 12 år

Malene Sølvsten: Ravnenes hvisken

Ravnenes hvisken er en vild og voldsom serie om den 17-årige pige Anna, som får et blodigt syn af en rødhåret pige, der bliver myrdet. Snart er hun hvirvlet ind i en mordgåde med stærke tråde til den nordiske mytologi, og det går langsomt op for hende, at hun slet ikke er en almindelig dansk pige, men spiller en kæmpe rolle i et opgør mellem mennesker og guder - og måske i selv Ragnarok - verdens ende!

Helt vildt spændende serie med flere spinoffs, som forhistorierne Livets blod og Verden styrter, samt den virkelig anbefalelsesværdige Spående vølve. Kan læses fra 14 år.

Få inspiration til børne- og ungdomsbøger hver uge ved at tilmelde dig Børnebibliotekets nyhedsbrev

Materialer