Skal du skrive opgave?

11.03.22
Er du i gang med SRP-opgave? Få gode råd til din opgave her! Andre opgaveskrivere er naturligvis også meget velkomne...

Kom godt i gang med din opgaveskrivning: Den begynder tidligere end du tror. Du er altid velkommen på biblioteket, hvor vi står klar til at hjælpe dig, og er vi her ikke, kan du få gode råd her:

1. ​Søg godt

Hvis dit søgeord ikke giver nogle brugbare hits så tænk kreativt: Brug et synonym eller et ord der er enten bredere eller smallere end dit emne. Eller begge dele. Fx giver søgeord som "bloddoping" eller "epo" ingen eller få resultater. Søg i stedet fx på "doping" eller "tour de france" hvis du søger på grevebib.dk, og "doping" eller "cykelsport" hvis du søger i Faktalink.

Gi'r du fortabt? Brug Faktalinks emneoversigt: Klik rundt i de forskellige emneord til du finder dem, der passer dig eller se denne film om hvordan du søger godt

2. Artikler eller bøger?

Har du tid til at vente på, at en bog kommer hjem til dig, og er dit emne så "gammelt," at der er skrevet bøger om det? Søg og bestil bøgerne her på grevebib.dk Hvis de er lånt ud alle sammen, så søg og bestil på bibliotek.dk

Skal det gå stærkt eller er dit emne så nyt, at der endnu ikke er skrevet bøger om det, så har du brug for artikler. Find dem via

grevebib.dk: Sørg for at være logget ind på grevebib.dk når du søger, for så får du adgang til onlineartikler direkte fra din søgning. Afgræns i venstre side af søgningen til artikel, avisartikel eller tidsskriftsartikel og gå efter dem, der er markeret online eller bestil digital kopi og få sendt artikel direkte til din mail.

bibliotek.dk: når du er logget ind på bibliotek.dk kan du bestille artikler og bøger fra andre biblioteker.

Brug for hjælp? Se denne film om at søge efter digitale materialer

3. eBiblioteket

Det digitale bibliotek giver online adgang til flere tidsskriftartikler, ebøger, film, musik etc. og er ofte fordelt efter fagområde:

Dansk: Gå fx til Forfatterweb, eller Dansk litteraturs historie
Historie: Gå fx til Danmarkshistorien eller Kvinfos danske kvindehistorie
Naturvidenskab: Gå fx til Science in Context eller Videnskab.dks temasider

...find flere på eBiblioteket eller kig forbi.

4. eKurser.nu - bibliotekernes online it-kurser

eKurser.nu lavet en buket af videoer, der kan vejlede gennem de mange facetter af søgeprocessen og giver tips og tricks i form af korte videoer.

Buketten består bl.a. af følgende videoer:

• Tips til din søgestrategi. Her opfordres de studerende til at tænke over deres emne i forhold til af finde gode søgeord, til at indsnævre søgningen. Desuden gives der tips til at søge på emnetal (dk5), når der er brug for at søge mere overordnet på emnet.
  • Digitale kilder til din opgave. Vejledning i adgangen til bibliotekernes netkilder og selvstændige videoer om de relevante licensadgange fra Gale, Britannica, Europa World Plus, MasterFile Premiere, Access Science, Faktalink, Infomedia mv.
  • Skil guldkorn fra nonsens på internettet. For at undgå at bruge useriøse kilder som grundlag for sin studieopgave, eller lade sig påvirke af falske rygter, er det væsentligt at være i stand til at kunne vurdere kilderne kritisk på nettet.

Se alle eKurser's vejledning målrettet de studerende her.

5. Bestil opgavevejledening

Har du stadig brug for hjælp til opgaven tilbyder Greve Bibliotek opgavevejledning, hvor du, i en formular, beskriver din problemformulering.
Inden for 1 - 3 arbejdsdage, får du et svar fra en bibliotekar.

Tryk og bestil opgavevejledning

Det er selvfølgelig også muligt, at få hjælp af en bibliotekar, hvis du er på biblioteket i den personalebetjente åbningstid.