Foto af Alberte Winding

Alberte Winding gæstede Greve Bibliotek

19.09.23
Alberte Winding var på scenen til forfatterdagen, 30. september.

Sangerinden – og forfatteren – var inviteret til vores årlige arrangement, Forfatterdagen, for at tale om sin seneste, populære roman 'Hvad jeg tænker mens du taler'.

Hvor går man hen, når man er gået i stå?

Hvad jeg tænker mens du taler er en stærk fortælling om hovedpersonen Pios liv, men også om manglen på samme. Pio er nemlig gået helt i stå og hende hverdag er fuld af savn. Hendes søn er flyttet til Paris, hun lever alene, og hendes mor er netop død. I det hele taget fokuserer Pio mest på de ting, som hendes liv mangler, og ikke på de ting hun har. Til daglig arbejder hun som sanger med den (lidt for) friske kollega Martha, som hun kun lige akkurat kan overskue. Det værste der kunne ske, ville da være at miste sin stemme…

En overhørt stemme

Alberte Windings roman er et gribende indblik i en fra litteraturen ukendt skikkelse; noget så eksotisk som en kvinde i 50’erne. Manglen på historier om midaldrende kvinder og disses liv og overvejelser er uhyggelig markant i det generelle kulturlandskab, og det er forfriskende for en gangs skyld at læse en sådan historie. Livet går nemlig ikke – som samfundet nogle gange har for vane at tro – i stå for kvinder der passerer den fødedygtige alder. Forandringer hører hele livet til, og det satte Alberte Winding ord på til Forfatterdagen 2023, den 30. september.

Udover Alberte Winding, gæstede også Kim Blæsbjerg og Glenn Bech Forfatterdagen 2023.