Kom godt i gang med at læse

20.02.24
Giv dit barn en god læse-start

I begyndelsen er det altid svært, men sammen kan vi gøre det nemmere og sjovere for dit barn at blive god til at læse. Læs mere om hvordan her:

5-finger-reglen
Den gode læseoplevelse
Lix  & levels
Alternativer til letlæsningsskufferne
Spørg din børnebibliotekar

5-finger-reglen

5-finger-reglen er en let måde at finde ud om en bog er for let eller for svær til dit barn.

• Find en bog, som barnet synes ser interessant ud
  • Slå op på en tilfældig side og lad barnet læse siden højt
  • Ræk en finger op for hvert ord, som barnet har svært ved at læse
    0-1 ord = bogen er nok for let
    2-3 ord = bogen passer
    4 ord = prøv bogen, selvom den er lidt svær
    5 ord = bogen er nok for svær

Den gode læseoplevelse

Husk, at det skal være en god oplevelse at lære at læse.

Bogen skal passe til barnets læseniveau. Lad være med at gå op i om bogen er præcis det ene eller andet LIX-tal. LIX er vejledende.

Inddrag dit barn i valget af bøger, og lån gerne flere, så der er noget at vælge imellem derhjemme.

Husk at interesser, nysgerrighed eller sjove billeder kan være med til at understøtte læsningen.

Læs sammen med dit barn. I kan evt. skiftes til at læse højt for hinanden fra den bog, som barnet har valgt. Eller vær det gode eksempel, og sæt dig og læs i din egen bog, mens barnet læser i sin.

LIX & levels

LIX står for læsbarhedsindex. Det laveste lix-tal er 3.

LIX-talles udregnes ud fra:

• Antal ord
  • Antal hele sætninger
  • Antal lange ord med mere end 7 bogstaver

Mange lærere benytter sig af LIX, men Greve Bibliotek har delt de lette bøger op i 3 levels:

• Level 1 = Lydret (hvor ordene udtales som de staves) og LIX 3-5
  • Level 2 = LIX 6-9 og LIX 10-14
  • Level 3 = LIX 15+

I nogle bøger står der LETtal i stedet for LIX. LETtal er en anden måde at udregne bøgernes sværhedsgrad på. Generelt er LETtallene højere end LIXtallene, f.eks. svarer LETtal 11 til LIXtal 5.

Alternativer til letlæsningsskufferne

Når læsningen er kommet godt i gang, skal I være opmærksomme på de hvide kasser, som står i alle børnebibliotekets genrer - de indeholder letlæste bøger i den genre. Lette fantasybøger har dog en hel sektion for sig selv.

Illustrationerne i tegneserier eller billedbøger kan understøtte dit barns læsning, så de nogle gange kan læse bøger, der er sværere end deres sædvanlige læseniveau.

Der findes også en masse lette fagbøger, og nogle børn har lettere ved eller vil hellere læse om specifikke emner, som interesserer dem.

Jumbobøger og Anders And-blade er også læsning!

Spørg din børnebibliotekar

De fleste dage og tidspunkter i vores betjente åbningstid er der en børnebibliotekar i børnebiblioteket.

Tøv endelig ikke med at spørge os! Vi ved virkelig meget om bøger og læsning.