Klassesæt

19.12.23
Lån klassesæt på biblioteket

Bøgerne til sættet er i 2023 doneret af Mette Finderup selv.

I klassesættet er der 28 bøger, og de er alle markerede som tilhørende Greve Bibliotek.
De er nummererede fra 1-28, så du kan holde styr på hvilke elever, der har lånt hvilket eksemplar.
Klassesættet egner sig, afhængigt af klassens læseniveau, til mellemtrinnet. 5. klasse er optimalt, men det kan også sagtens bruges i udskolingen.

Bøgerne er i kategorien ”Du er selv hovedpersonen”, og det er en anderledes måde at læse bøger på. Det er en hybrid mellem en traditionel skønlitterær bog og et rollespil. Her kan eleverne selv vælge deres vej igennem historien, men der er altid en iboende risiko for, at man tager et forkert valg, fejler, og derfor må starte forfra!

Læseoplevelsen skulle i denne type bog gerne føles mere engagerende for nogle elever. Fx kan elever, der er vant til at spille mange computerspil eller brætspil, finde denne måde at læse på mere motiverende.

I bogen er der felter til at skrive. Fx en udstyrsliste man kan skrive på, hvis man finder noget i løbet af bogen. Lige så er der en liste over nøgleord, hvor man skal krydse af. Da bøgerne er biblioteksbøger, der gerne skal bruges af så mange klasser som muligt, er det helt utroligt vigtigt, at I på forhånd kopierer disse lister til eleverne, så de ikke skriver i bøgerne.
Det vil ødelægge læseoplevelsen for alle andre, hvis jeres elever skriver i bøgerne, og det vil i det hele taget ødelægge klassesættet, hvis ikke eleverne passer på dem.

Derfor vil vi rigtig gerne have, at I holder hånd i hanke med det og indskærper over for eleverne, at der skal passes på det, så andre kan få glæde af det.

Selvom klassesættet er doneret, har bøgerne stadig en værdi, og der er lagt en hel del arbejde i at få det klargjort til brug for alle skoler i Greve.

Når det så er sagt, håber vi, at lige præcis jeres klasse får stor (læse)glæde ved at låne klassesættet.
Det er et forrygende eventyr i A.S.P.E. universet. Et univers som mange børn i forvejen kender eller efterfølgende kan dykke ned i.

Du kan booke klassesættet med et lærer/skolelånerkort direkte på siden her eller kontakte børnebibliotekar Sonny Hansen på son@grevebib.dk eller direkte på AULA.