Frimærker

Børnebogsklassikere nu som frimærker

Af Greve Bibliotek ( )
15.05.23
Mis med de blå øjne, Otto er et næsehorn, Carl, Den kæmpe store pære, Sallys far, Cirkeline, Nomerne, Betty, Snøvsen og Rasmus Klump er kommer på frimærker.

Send et brev før din nabo! Bedre lejlighed og bedre motiver findes vist ikke, nu hvor vores allesammens litterære karakterer kan slikkes i nakken og sættes på det fineste brev til mormor, farfar eller tante Oda.

Motiverne til frimærkerne er nøje udvalgt af Post Nord i samarbejde med faggruppen af børnebibliotekaeer - BØFA. Udgangspunktet var, at der skulle udkomme fem frimærker, men det blev hurtigt til ti.

Bøgerne er udvalgt ud fra en lang række kriterier. Det skulle sikres, at der var en blanding af nyere og ældre danske klassikere, at der var både mandlige og kvindelige forfattere, at nogle var nulevende, og at de ikke kom fra samme forlag, at der var bøger, der henvendte sig både til drenge og piger, og at forsiderne også så æstetisk flotte ud.

På deres hjemmeside, hvor man kan købe frimærkerne, skriver Post Nord:
»Danske børnebøger har gennem årtier leveret massevis af vedkommende, gribende, fantasifulde, skæve, og humoristiske læseoplevelser til børn og unge i alle aldre. (…). Derfor er det også ganske naturligt, at forsideillustrationerne til en række af klassikerne nu også har fundet vej til frimærkerne, som jo netop er bærere af dansk kulturhistorie i bredeste forstand«.