Billede af oversigt over emneopdeling af fagbøger på biblioteket

Dk5 - Hvor står bøgerne på biblioteket?

Målgruppe
For alle
Brug dk5.dk og find let nemt ud af, hvilket nummer fagbøgerne på biblioteket står under.

Sådan finder du et emne

Brug siden som vejviser eller inspiration til et emne du interesserer dig for.

Skriv et ord i søgefeltet og få vist en liste med forslag der matcher dit søgeord.

Forslagene er opdelt efter popularitet og ikke alfabetisk.

Du kan også finde emnet ved at trykke dig igennem de forskellige underemner.

Vær opmærksom på at søgeresultatet ikke viser titler på bøger fra bibliotekets samling, men henviser til det tal der passer til dit emne.
Find tallet på bibliotekets fagbogshylder og find på den måde titler der passer til dit emne.

Et eksempel:

Du vil vide mere om kunstig intelligens.

Søg på ordet i dk5.dk

Det fremgår, at bøger om dette emne står i 19.631.

Find tallet, som fremgår af bogens ryg, på bibliotekets hylder med fagbøger.

Alle fagbøger på biblioteket står opstillet i nummerorden startende med 00 og op til 99.

Har et tal flere titler, står disse i alfabetisk rækkefølge.

Flere tips til søgning

Har du brug for tips til hvordan du søger efter emner bedst muligt, eksempelvis i forbindelse med opgaveskrivning, så se eKurser.nu.

Link til Tips til din søgetsrategi på eKurser.nu

Hvad er dk5?

Den korte version: DK5 er det fælles opstillings- og klassifikationssystem for de danske folke- og skolebiblioteker, samt nogle uddannelsesbiblioteker.

Den lange version: DK betyder decimalklassedeling eller DecimalKlassifikation, og DK5 er inddelt i ti hovedgrupper. Hovedgrupperne er underdelt i op til ti grupper, som igen kan underinddeles i op til ti grupper og så videre. Hertil kommer særlige regler for underdeling, f.eks. geografisk eller efter biograferede personers navne. DK5 er et hierarkisk opbygget system. Du kan se hierarkiet ved at klikke på et af billederne på forsiden, og derfra klikke videre ned i systemet.