En bunke af cd- og pladecovers

Musikere vi mistede for tidligt

02.12.22
I den triste anledning af den lovende danske musiker Hugo Helmigs død, mindes vi en række andre alt for tidligt døde dygtige musikere.

Rækken af musikere og særligt sangere, der er døde alt for tidligt blandt andet pga. psykisk sygdom og selvmord er alt alt for lang og forleden døde 24-årige Hugo Helmig efter psykisk sygdom.

Internationalt har man brugt begrebet "Klub 27" om fx Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Amy Winehouse og Kurt Cobain, der alle havde store problemer med at bevare det psykiske velbefindende i deres alt for korte karrierer og alle døde som 27-årige.

Indenfor hip hop er der også en rækkke rappere, der er døde unge og i Danmark døde forsangeren i Liss, Søren Holm, også efter psykisk sygdom for nylig, ligesom også den svenske dj Avicii gjorde for et par år siden.

Æret være Hugo Helmigs minde!

Hvis du døjer med selvmordstanker kan du ringe til Psykiatrifondens rådgivning på 3925 2525 – helt anonymt. Du kan også kontakte Livslinien på 7020 1201.

Materialer