Børnetema: Slut med sut!

25.05.23
Er det tid til at smide sutten? Vi har bøgerne, der kan hjælpe!

Det er svært for mange børn - det med at slippe sutten. Den er rar og hyggelig, den trøster og den hjælper med at sove. Men på et tidspunkt bliver alle børn for store til at bruge sut. Her har du alle vores slut-med-sutten bøger. Vi har anmeldt vores yndlings :-)

Hvis du har brug for hjælp til at finde den helt rigtige bog til dig og dit barn, så spørg børnebibliotekaren på biblioteket. Vi er altid klar til at hjælpe!

Forfatter Ina Victoria Haller og illustrator Lea Letén har tage mange fine emner op i bøgerne om søskendeparret Pelle og Ronja. Her har de kastet sig over sutterne.

Pelle (og ikke mindst hans tøjdyr Frø) er nu blevet så stor, at det skal være slut med sutterne. Ronja er allerede færdig med sutterne, og hun kommer med mange gode råd til, hvad Pelle kan gøre. Pelle mener slet ikke, at Frø er klar til at droppe sutten, før Ronja finder på lige præcis dén ting, som virker for Frø (og Pelle).

Bogen er med børnelæsning - det vil sige at udvalgte ord er erstattet af en tegning, som barnet kan læse. Bagerst i bogen er der en vejledning til de voksne til hvordan de kan hjælpe deres barn med at smide sutten. En rigtig fin brugsbog med en sød historie.

I Maria Rørbæk og Pia Thaulovs bøger om krokodillebarnet tages der også mange emner om, som er relevante for de små børn.

Krokodillebarnet har fundet en sut i junglen, og synes, at den er så dejlig, at det altid har sutten i munden. Problemet er så bare, at man hverken kan jage eller sige noget til de drillesyge aber, når man har en sut i munden. Men en dag kommer gribbefar forbi, og han skal bruge sutten til sit gribbebarn. Krokodillebarnet finder ud af, at det faktisk er noget nemmere at være krokodille, når man ikke har en sut.

Det er en sjov fortælling om et dyrebarn i junglen, som jo normalt ikke har en sut. Men det kan være en god start til at snakke om sutten, og om hvornår man ikke har brug for den længere.

Piratbarn er en fræk unge, der rejser på verdenshavene med sin mor og far. Piratbarn kan alt muligt - bare ikke undvære sin sut. Der er derfor ikke grænser for, hvad han vil gøre for at redde sin sut!

Det er en sjov og fjollet bog om at stoppe med at bruge sut, skrevet af Annette Herzog og illustreret af Pernille Lykkegård. Selv hvis sutten ikke er noget man er ved at smide overbord, så er det stadig en fornøjelig bog at læse med sit barn.