Foto af romanen 'Pigen fra det store hvide skib'

Bibliotekaren anbefaler... 'Pigen fra det store hvide skib'

22.06.21
I romanen balancerer blandt andet blandingen af lægeroman og historisk roman rigtigt godt. Du kan møde en af forfatterne til Forfatterdagen 2021 på Greve Bibliotek.

'Pigen fra det store hvide skib' af Jesper Bugge Kold og Mich Vraa handler om Røde Kors skibet Jutlandia, der fra 1951 til 1953 havde tre togter i Korea, hvor missionen var at behandle sårede FN-soldater.

De to forfattere har tydeligvis sat sig for at menneskeliggøre den i Danmark ellers kendte og idoliserede historie, og få os læsere ind på livet af nogle mulige deltagere i missionen og nogle lokale koreanere.

Jeg synes det lykkes rigtigt godt. Vi møder først i historien den unge operationssygeplejerske Molly Dahl fra Odense, der traumatiseret fra slutningen af 2. verdenskrig melder sig til tjeneste i det fjerne Østen. I Korea er der samtidig et spor i romanen, hvor vi følger den ca. 10-årige pige Yun, der må flygte fra sin landsby, der sønderbombes af de amerikanske styrker og dræber begge hendes forældre.

Som bogforsiden og også titlen allerede antyder, er der indarbejdet elementer fra lægeromangenren - Molly Dahl ligner Lauren Bacall! - og det kobles flot op på de meget barske beskrivelser af livet i ekstrem fare og armod i Korea, og fx også en god skildring af Molly Dahls psykiske traume og den historiske romans fokus på de historiske storpolitiske agendaer.

Det kan godt være lidt af en balancegang at skrive sådan en slags blandingslitteratur, men jeg synes det lykkes virkelig godt, og jeg læste med stor appetit og nysgerrighed. Jeg ville vide hvordan de unge menneskers kærlighedsliv udviklede sig og jeg blev viklet ind i krigskaos i Korea, og så blev samtidig godt oplyst om en spændende tid i verdenshistorien med fokus på Danmarks rolle i den.

Du kan allerede nu sikre dig din billet til Forfatterdagen 2021.
Klik her og læs mere og bestil en gratis billet til Forfatterdagen 2021