Foto af de fire bøger, som bibliotekaren anbefaler

Bibliotekaren anbefaler... Fire gode bøger

20.08.21
Bibliotekar Thomas Damholt anbefaler fire gode og meget forskellige skønlitterære bøger.

I min tre ugers sommerferie har jeg læst fire gode og meget forskellige skønlitterære bøger, der måske meget godt afspejler den variation af nye, gode bøger, der kan lånes på biblioteket. En krimi, en spændingsbog, en selvbiografisk identitetspolitisk roman og endelig en exofiktion.

Tredive dages mørke er skrevet af den unge danske forfatter Jenny Lund Madsen og beskriver meget humoristisk hvordan hovedpersonen, den anerkendte finlitterære forfatter Hannah vikler sig klodset ind i den udfordring at skulle skrive en krimi – en genre, som hun ser ned på – på tredive dage. Det tager hun til Island får at få fred til at gøre og i den lille by, som hun ankommer til, bliver hun langsomt, som en anden Miss Marple, både rodet ind i at opklare et mord og ind i den lokale sære, men elskelige befolkning. Tredive dages mørke bæres frem af elementære krimi virkemidler, men også fin humor og menneskeskildringer.

Mit hjerte er en automat er skrevet af oprindeligt østtyske Olivia Wenzel, der vokser op med en østtysk punker som mor og en sort mand fra Angola som far, der dog hurtigt under opvæksten mister sin arbejdstilladelse og flytter tilbage til Afrika. Romanen er en meget følsom og poetisk hudfletning af hvordan det er at være sort i Tyskland i et miljø, hvor racismen lurer lige under overfladen, og samtidig have særlige vanskelige familieforhold, hvor hendes tvillingebrors selvmord som 19-årig også er med til at komplicere relationerne og selvfølgelig giver store sår på sjælen. Jeg læste egentlig bare lidt i den, fordi jeg havde læst at den var et stort hit i Tyskland, og havde tænkt jeg skulle lægge den fra mig hurtigt igen, men jeg blev grebet og hvis du, som jeg, gerne vil forstå hvordan minoriteter kan have det meget svært i vores vestlige samfund, er den meget oplysende og, samtidig, rørende.

Dark Matter af amerikanske Blake Crouch fik jeg anbefalet af min søn og det sker ikke så ofte, så den måtte jeg jo læse, da den dukkede op lige foran mig. Den handler om en fysiklærer, Blake Dessen, der pludselig havner i et slags parallel-univers, hvor en anden mand har overtaget hans liv – inklusive hans kone og søn – og så må han jo opklare hvad der er sket og se om han kan finde ”tilbage” til sit gamle liv. Man kan vel kalde det en naturvidenskabelig spændingsroman med masser af aktion og udlevelse af teorier om sorte hullers mulige sammenhæng med parallelle universer. Har du først åbnet første side og er begyndt at læse vil du højst sandsynlig ikke kunne lægge den fra dig igen. Jeg vil dog lige advare om at den bliver meget grum og nærgående, så måske skal du bare lade være med at åbne første side…

Endelig læste jeg også til stor fornøjelse Adam i paradis af Rakel Haslund-Gjerrild, der virkelig er i en helt anden boldgade end naturvidenskabelig spænding. Den handler om de sidste år af den homoseksuelle kunstmaler Kristian Zahrtmanns liv, hvor han blandt andet maler romantitlens maleri: Adam i paradis. Den foregår i en periode, hvor København lige har lagt scene til nogle store retsforfølgelser af homoseksuelle og romanen beskriver meget fint den dristighed og påpasselighed som Zahrtmann må udvise i sine skjulte forhold til unge mandlige malere, som han tager under sine vinger. Rakel Haslund-Gjerrild blander fiktionen med ægte breve og avisartikler fra tiden, der underbygger den meget smukt sansemættede beskrivelse af en splittet kunstnerisk sjæl; så et autentisk billede af sådan et liv i starten 1900-tallet males stærkt frem.