Foto af bogen 'Den jeg skulle blive' udstillet på Greve Bibliotek

Bibliotekaren anbefaler... 'Den jeg skulle blive'

04.06.21
'Den jeg skulle blive' af norske Geir Gulliksen starter, ligesom hans to første romaner, med et pinagtigt optrin, der langt hen ad vejen kunne være fra TV-serien Klovn.

Læseren kommer lynhurtigt ind i hovedet på den ca. 55-årige jeg-fortæller, der, finder man hurtigt ud af, er helt utroligt selvbevidst og opmærksom på omverdenens syn på ham. Han vil samtidig gerne fremstå på en helt særlig måde, der måske kan beskrives som grænseløs, kærlig og eftertragtet.
Særligt det sidste volder ham problemer og det ender, hverken mere eller mindre, med at han opgiver at have flere forhold til kvinder, som han har haft mange af, og det er der også kommet to døtre ud af med to forskellige ekskoner.

I midten af bogen oprulles hans fortidige forhold og hvad, der, for ham at se, var forkert og var grunden til at det gik galt.
Det er pinagtig læsning: Kvinderne fremstår i hans billede karikerede og det er som om han ikke rigtigt er kommet under huden på dem, men blot har været i sit eget hjernespind hele tiden. Selvom han virkelig har forsøgt! For det har han, mener han. Han vil rigtigt gerne være et generøst, nuanceret menneske, der tager hensyn til andre. Og han vil også gerne være en god far. Og det, kan man nok godt regne ud, har han heller ikke let ved.

Selvom jeg under læsningen blev frustreret over hans utrættelige betragtninger af sig selv og andre, så er han også virkelig godt og ærligt selskab, og de faktorer gør tilsammen at jeg undervejs spekulerer meget og kommer på sporet af hvorfor det er så svært at få parforhold til at fungere.

Geir Gulliksen er dygtig til at fremmane dele af den moderne mands krise, ja, så det af og til gør helt utroligt ondt, men samtidig ligger den medfølende humor lige under overfladen og titter af og til helt utroligt morsomt op.

Og ja, hovedpersonen kaster sig ud i homoseksuelle forhold - og en trekant - og ja, det bliver ikke kønt. Men det hele og meget eksplicitte skal med, føles det som, for at Geir Gulliksen kan skrive en fantastisk roman, der igen borer sig ned i vores åbne samlivssår, der naturligvis har masser af negative konsekvenser for børnene.

'Den jeg skulle blive' er for ikke-sarte læsere, der orker at investere sig selv og måske blive lidt klogere.